Vielä yksi jäätelöarvostelu. En enää kovin paljon syö Aino tai Ingman jäätelöitä mutta jossain vaiheessa keväällä oli taas kolme kympillä Ainotarjous ja silloin ajattelin, että no maistetaan nyt tätä uutuutta. Pyrin keskittymään parempiin jäätelöihin, vaikka ovatkin kalliimpia.
Minusta Aino-jäätelöt ovat parempia kuin Ingmanin vastaavat ja niitä on tarttunut enemmän kotiin kuin Ingman vastaavia jäätelöitä. Tämä uutuus taisi tulla siinä pääsiäisen aikoihin kauppoihin ja oikein nappivalinta värinsä puolesta. Silloin on keltainen kausi kaikessa huipussaan.
Jäätelö avatessa on kauniin näköinen ja värinen. Maku on ihan hyvä ja sellainen raikas eikä välttämättä liian makea. Aina nämä sokerilliset jäätelöt ovat kyllä todella makeita verrattuna esimerkiksi Ketomon jäätelöihin mutta tämä on yllättävän ei-liian makea. Huvikseni katsoin ainesosaluettelot ja pari asiaa sieltä nousi mieleen. En nyt sen koommin mene niihin mutta yllätyin parista asiasta. Mulla on ollut muistikuva, että Aino jäätelöissä on käytetty aitoa maitoa ja kermaa ja nämä ovat vielä tulleet Valiolta. Nyt ensimmäisenä ainesosana on rasvaton maito (maitojauheesta). Esimerkiksi suklaassa paremmat suklaat ovat niitä, joissa on käytetty aitoa maitoa eikä jauhetta. Kuluttajat nimittäin huomaavat sen eron. Kermaa toki on edelleen käytetty mutta onko Aino jäätelö siirtynyt halvempiin ja huonompiin raaka-aineisiin? Siinä samassa kun hinnat jäätelöissäkin ovat nousseet pilviin. Huonommista raaka-aineista ja kalliimmalla hinnalla. Vaikuttaa yrityksen voiton tavoittelulta.
Toinen asia, miksi ihmeessä jäätelöön on lisätty kasviöljyjä? En muista, että aiemmin jäätelöissä on ollut kasviöljyjä tai että Ainossa olisi ollut. Nyt listan viimeisenä on kasviöljyt. Vieläpä monikossa. Palmuöljyjä nyt varmasti aina on ollut mutta kasviöljyjä. Koska myöskin virvoitusjuomissa on nykyisin lisätty kasviöljyjä, mikä tekee siitä outoa niin ajattelin, että ollaanko tässäkin samalla linjalla. Tätä ei voi perustella kasviöljyjen terveellisyydellä, sillä se on kaksijakoista. (En mene siihenkään nyt, sillä sekin on toisen blogin heiniä ;) ) Jäätelöön riittää rasvoista kerma eikä se tarvitse mitään kasviöljyjä.
Veikkaan, että ei tätä tarvitse varmaan toista kertaa ostaa. Ihan ok jäätelö ja maistuvaa mutta jotenkin kun tietoinen näistä ravitsemusasioista, niin ei sitä kyllä tee mieli ostaa huonolaatuisia tuotteita. Varsinkin kun näyttää siltä, että tässäkin on huononnettu ainesosia. Siitä miinusta. Plussaa raikkaudesta.
Nyt on ollut kesäkuussa kolme jäätelöjuttua, seuraavat sitten heinäkuussa. Jos näistä kolmesta pitää valita parhain niin käännyn Valion kardemumma-laten puoleen, seuraavana Ketomon lakritsi-sitruuna ja kolmanneksi jää tämä mangopassion.
Oletko maistanut Ainon uutuutta mangopassionia?
Psst: Tänään loppuu mun Lankajengin toppikampanja ja vielä tänään on siis mahdollisuus saada toppiohjeita alehinnoin. Ne eivät tule muutoin alennukseen.













