torstai 25. kesäkuuta 2026

Pikkuhuiveja siellä täällä

Tämä projekti oikeastaan lähti siitä, kun Sunny neulehameesta jäi lankaa yli ja sain idean tehdä kesälle sellaisen pikkuhuivin. Ei kesäkuussa pitänyt tulla enää mitään uusia neuleohjeita mutta en vaan voi sille mitään, että rikon aina omat tällaiset päätökset. :D Joten olkaa hyvä, Fiore pikkuhuivi alle sadasta grammasta lankaa!

Ohje löytyy

Ravelrystä

verkkokaupasta

Lankajengistä

Ohje on alennuksessa 5.7 asti. Tämä on nopea kesäprojekti ja voit oikeastaan neuloa sen mistä vaan langasta. Mulla oli Dropsin cotton merinolankaa, mutta valitse samanvahvuinen lanka mitä löydät kotoa. Merino ja puuvilla tai merinopuuvilla ovat sopivia lankoja ja jos on herkkä niin silloin varsinkin sillä merinopuuvillat ovat aivan ihanan pehmeitä. En ollut itsekään näiden pikkuhuivien ystävä mutta nämähän ovat kivoja neulottavia. Lisäksi näitähän voisi ehkä käyttää silleen bandanatyyppisesti. Sellaiset bandanahuivit on neulesomessa taas yleistyneet. Tai sitten ihan vain sillai tiukasti kaulalla, kuten tuo ylempi kuva yrittää vihjata. 

Fiore-tuoteperheessä on tulossa lisää yllätyksiä, sillä heinäkuu ei myöskään ole neuleohjeeton kuukausi. Jotain uutta on myös tullut puikoilta nimittäin ensimmäinen sellainen ohuemman sukkalangan neuleohje. Fiore sukat tulossa siis heinäkuussa! Siihen voit käyttää minivyyhtejä: valitse kaksi 10 gramman miniä tai yksi 20 gramman mini. Lisäksi fingeringvahvuista sukkalankaa!

Tämä on nopea ja helppo kesäprojekti eikä ole mitään yhdisteltäviä juttuja. Huivi neulotaan yhtenä kappaleena nauhoineen. 

Kaipaatko jotain helppoa ja nopeaa puikoille? Tämä huivi on ratkaisu siihen! Tämä lanka jäi yli Sunny neulehameesta niin keksin siitä tällaisen kivan jämälankaprojektin. Mulla on nyt puikoilla toinen Fiore pikkuhuivi, jossain neuloin nuo nauhat eri värisellä langalla, koska sekin oli jämää. 

keskiviikko 24. kesäkuuta 2026

Vielä ehtii neuloa kesätoppeja!

Kesä on täällä ja samoin kesätopit! Vielä ehtii ihan hyvin neuloa kesätoppeja ja ehtii käyttämäänkin niitä, sillä elokuu on vielä ihan kesäkuukausi ja lämmin. Monesti jopa syyskuu! Kesätopit neuloo kohtuullisen nopeastikin, koska niihin ei tule hihoja ja niitä voi kyllä käyttää syksylläkin villatakin tai jakun tai muun pitkähihaisen kanssa. Eli nyt toppiohjeostoksille!

Casual toppi on helppo toppi, jossa ribbineuleen ansiosta toppi muokkaantuu hyvin eri kehon muotoihin ja kurveihin. 

Kaikki toppiohjeet alennuksesta Lankajengistä

Mulla on 6 kesätoppiohjetta vaikka tänä vuonna en suunnitellut yhtään toppia. Toki niitä ideoita tuli tässä kesäkuussa mieleen mutta turha niitä on enää suunnitella. Ensi vuonna tulee taas uusia toppiohjeita, sillä aion neuloa ja suunnitella ne hyvissä ajoin. Yksi toppiohje on sellainen, minkä olen neulonut jo pari vuotta sitten, mutta koska sitä lankaa ei enää saa niin se täytyy neuloa uudelleen ja voihan se olla, että se muuttuukin hieman alkuperäisestä. Toiseen idea tuli tässä kesäkuussa. Yleensä olen neulonut topit noin parissa viikossa, eikä edes ihan yksiavioisesti tarvitse neuloa. 

Soleado topissa on puolestaan kaunista pitsikuviota takaosassa. Pitsikuvion oppii nopeasti ja on aika säännöllinen. Etuosa on sileää neuletta, se helpottaa topin neulomista kummasti. 

Topit yleensä neulon ja suunnittelen mm. Dropsin Belle langalle. Minusta se on ihan kiva lanka. Ei ole kovin ohut lanka mutta ei minusta mitenkään liian kuuma topiksi. 

Johanna toppi oli mun eka toppiohje ikinä ja se on crop top -mallinen toppi, joka sopii esimerkiksi korkeavyötäröisten hameiden tai shortsien kanssa. Sen voi neuloa esimerkiksi tencel langoilla.

Katso myös Simple, Rose Marie ja Violeta topit. Ne neulotaan Dropsin eri langoilla. Toki myös muita vastaavia lankoja voit käyttää.

Kummin päin te neuloisitte topit: alhaalta ylös vai ylhäältä alas? Itselle jotenkin luonnollisempi tapa on neuloa alhaalta ylös. Ihan yhtä lailla ne pystyy neulomaan yhtenä kappaleena alhaalta ylös kuin ylhäältä alas. Itselle se aloitus ylhäältä alas tuntuu vähän säädöltä, kun pitää neuloa erikseen etu- ja takaosaa ja sitten yhdistellä. Toisinpäin se yhdistely tulee jotenkin helpommin ja luonnollisemmin. Mutta makuasioitahan nämä ovat. 

maanantai 22. kesäkuuta 2026

Nämä asiat neulon aina villasukissa

Jokaisella meistä on oma tapamme neuloa villasukat. Joskus on tietenkin kiva kokeilla uutta mutta hyvin usein sitä neuloo ne omat lemppariasiat villasukkiin. Tässä postauksessa kerron ne asiat, jotka neulon aina vakiona villasukkiin.

Jos neulon siis vapaasti eli mitä tahansa jämälankasukkia, raitasukkia tai muita ilman mistään ohjeesta, niin ne asiat ovat nämä:

** helppo resori. Tämä on joko 1 s kierretty oikein, 1 s nurin tai 2 s o, 2 s n. Ensimmäinen on minusta kivempi mutta aina ei jaksa neuloa kierrettyjä silmukoita vaikka resorissa niitä on vain vähän eli yleensä neulon 10 krs (tai 12 krs) resoria tai joskus jopa vähemmän. Kierretty resori on minusta kauniimpi, siistimpi kuin vaikkapa tavallinen 1 s nurin. Hyvin usein neulon myös tuon 2 s o, 2 s n resoriakin. Se, kumpi resori villasukkaan tulee, on sattumanvaraista ja riippuu mm. mitä on neulonut äskettäin. 

** tavallinen, perusvahvistettu kantapää. Mä en ole oppinut koulussa mitään kantapäiden nimiä, minusta ei sellaisia opetettukaan / sanottukaan silloin. Nimet ovat tulleet tutuksi oikeastaan vasta neulekanavien myötä. Siellä kun tekijät kertovat neuleista ja kertovat, millaisen kantapään ovat tehneet. Ihmettelin muuten pitkään noita nimiä mutta pikkuhiljaa ne selkeytyivät. Voin olla väärässä mutta näin olen käsittänyt:

tavallinen, vahvistettu kantapää -> hollantilainen kantapää

ranskalainen kantapää -> tämä on muutoin kuin edellä mutta kerroksen alussa ja lopussa on kahden silmukan aina oikein 'paneeli'. 

Neulon siis lähes aina tämän tavallisen, vahvistetun kantapään. Olen oppinut tekemään sen siten, ettei mitään reikiä jää poimittuihin silmukoihin, niin en ole nähnyt vaivaa, että olisin alkanut muuttamaan kantapään tekemistä. Joskus koetin myös tuon ranskalaisen kantapään, ei siinäkään mitään vikaa ole mutta en ole tehnyt sitä niin usein, että tietäisin, mitkä silmukat poimitaan, että saa kantapäästä hyvän. 

Olen oppinut tuon kantapään vain tekemällä eli neulomalla paljon villasukkia, siinä se oppi, että mitkä silmukat kannattaa poimia ettei tule reikiä. Se on ehkä minusta vähän väärin neuvottu, kun joskus koulussa neuvottiin että poimi reunasta. Ehkä just reunasta ei kannata poimia, koska silloin jää reikiä eli vähän sieltä sisempää. Tässä blogin postauksessa olen kertonut, miten itse poimin kantapääsilmukat.

** kiilakavennukset: joka toinen kerros. Pienissä vauvan sukissa teen aika usein jokaisella kerroksella.

** sädekavennukset: Nämä ei minusta sovi kaikkiin sukkamalleihin. Eivät sovi oikeastaan mihinkään muuhun kuin ihan perusvillasukkaan / raitasukkaan mutta teen nämä aina tällaisiin sukkiin, joihin ne sopii koska minusta ne toimii paremmin eivätkä ala löystymään kuten nauhakavennukset joskus. Näissä molemmissa sukissa on juurikin sädekavennukset eli tällaisiin perussukkiin minusta se kavennus sopii. Mutta jos on vähänkin palmikko, pintaa, pitsiä, niin niihin on pakko neuloa leveä nauhakavennus.

Raitasukat neulon aina kolmen kerroksen raidoilla vaikka toki vaihtelen ja neulon muunlaisia raitasukkiakin. Joskus palkkiraitasukkia, joskus yhden kerroksen raitasukkia. Miksi kolmen kerroksen raitasukat? Siksi, koska sille raitojen vaihtumiskohdalle ei tarvitse tehdä mitään kikkailuja. Voi siis vain neuloa kerroksen vaihtumiskohdassa. Kahden kerroksen raidoissa täytyy jotain tehdä, jos haluaa kohdistaa raidat sekä samoin kuin yhden kerroksen raidoissa. Ensimmäisessä kuvassa olevat sukat vahvistavat säännön, sillä ne ovat poikkeuksellisesti kahden kerroksen raitasukat.

Millaiset ovat sinun perussukat? Löytyykö samoja kuin minulla?

PS: Nyt on viimeinen tilaisuus neuloa kesätopit ja niinpä pistin kaikki toppiohjeet alennukseen Lankajengiin. Kurkkaa ne ja löydä kivaa neulottavaa. Löytyy pitsiä, palmikkoa, perustoppia. 

lauantai 20. kesäkuuta 2026

Helpot pintaneulelapaset

Tässä on ohje, joka sopii myös neulealoittelijoille. Päätin nyt tehdä tällaisen jutun, että tämän ohjeen saa vain Ravelrystä superhalvalla. Siinäpä on sitten se syy, miksi se ei ole muualla. Ei ole oikeastaan järkevää laittaa muualle verkkokauppoihin ohjetta halvalla, sillä ne verkkokaupan kulut ovat itsessään melkeinpä suuremmat. Joten tämä ohje löytyy nyt vain Ravelrystä. Jos sinulla ei ole Ravelry-tiliä tai et pysty sieltä ostamaan, laita tällöin sähköpostia minulle, niin osto hoituu myös tilisiirto / lasku. 

Nämä lapaset neulotaan 100 g = 200 m vahvuisella langalla kuten esimerkiksi Novita 7 veljestä, Kaupunkilanka Kivijalka, Lankava Lysti, Drops Karisma ym. Ohje on kirjoitettu sukkapuikoille ja lapaset neulotaan varresta kärkeen. Ohje on aikoinaan julkaistu Pohjoisen neuleet lehdessä, joka ilmestyi useampi vuosi sitten. Se oli siis minun ensimmäinen ohjeeni jossain lehdessä. Muokkasin ohjetta ja parantelin ohjetta ja ohje ei ole täysin sama kuin mitä se oli lehdessä. Tässä ohjeessa on mm. lapsen koko, joka on noin alakouluikäisen lapsen koko. 

Nämä tuli nyt neulottua vähän tällaisillä maanläheisillä väreillä mutta niitäkin on välillä kiva neuloa ja niitä löytyi varastostani. Muutin myös näiden lapasten nimen ja nyt ne ovat Tilda-lapaset. Nappaa tästä superhalpa ja helppo lapasohje! Lehdessä oli aikoinaan myös minun suunnittelemien säärystimien ja pannan ohje. Saatan tuoda nekin saataville myöhemmin syksyllä. Nyt ei oikein kannata julkaista pannan ohjetta.

Millä värillä sinä neuloisit nämä?

torstai 18. kesäkuuta 2026

Oodi neulomiselle

Toisen blogin puolella kerroinkin jo, että neulominen oli parantanut nuoren naisen masennuksesta, johon lääkkeet olivat ajaneet. Tämä oli kerrottu eräässä neulomiseen liittyvällä youtubekanavalla. Ehkä olette katsoneet / kuunnelleet samaa kanavaa. He toivat sen myös ihan näin esiin, että nimenomaan neulomisen avulla sai takaisin elämäntilonsa. Sen jälkeen törmäsin yhteen toiseen Instagram-julkaisuun, jossa neulominen auttoi syövästä toipumisessa. Ehkä olette siihenkin törmänneet somessa.

Miettikää, kuinka paljon hyviä vaikutuksia neulomisella on. Toki tuossa syövässä parantumisessa oli varmasti muitakin tekijöitä, mutta henkilö oli alkanut neuloa syöpäleikkauksen jälkeisinä päivinä jo sairaalassa. Sen jälkeen oli neulonut kävelyillä kuten myös diagnoosin saadessaan. Lisäksi liike (eli esim. kävelyt), positiivinen ajattelu, ihanien asioiden tekeminen olivat auttaneet kuten myös läheisten tuki ja tsemppaukset. Ravintoa ei mainittu mutta neulominen oli iso osa parantumistarinaa. Välillä muuten mietin, että kirjoittavatko hoitajat potilastietoihin "neuloi" jos on neulonut sairaalassa. :D

Olen sitä mieltä, että sairaaloissa, vanhainkodeissa ja osastoilla ym pitäisi olla lankaa ja puikkoja potilaille. Miten rauhoittavaa, rentouttavaa, ihanaa ja paranemista edistävää se olisi! Ehkä jossain vanhainkodeissa näin jo onkin!

Ei muuten turhaan ole tehty neulomiseen liittyviä fraaseja mukeihin ja kasseihin. Tämä kassi ostettu Saga Woolilta. Väitän, että neulominen on halvempaa kuin terapia. Ei neulominen välttämättä halpaa ole mutta kyllä siitä halvalla voi myös selvitä. Kierrätyskeskuksista voi saada puoli-ilmaiseksi puikkoja ja lankoja saa aika halvalla peruskaupoista ja lisäksi on aika usein hyviä lankatarjouksia nykyään. Ei tarvitse miettiä lankojen tilaamista temusta (älkää tehkö sitä!). Kyllä paikallisista kaupoista saa halvalla lankoja sekä lankatarjouksia on aika usein. 


Joten neulotaan eikä ikinä lopeteta sitä ja opetetaan taito myös tuleville sukupolville. Voisi kuvitella, että neulojan lapset neulovat mutta eihän se aina (useinkaan) mene niin. Eikä siitä tietenkään tarvitse pahastua. Olen huomannut, että mitä vähemmän tuputtaa jotain asiaa lapsille, sitä enemmän ne kiinnostuu siitä. :D Lasten kanssa tilanteet kuitenkin vaihtuvat niin paljon, että mikään harvoin on loppuun asti kirjoitettu. En itsekään ole neulonut paljon nuorena, nuorena aikuisena tai aikuisenakaan pahemmin. Sitten vasta jossain vaiheessa palaset loksahtelivat uomiinsa ja enää en voisi olla neulomatta. 

Tämä postaus oli tällainen ylistyspostaus neulomiselle. Kun jokin asia harmittaa tai olet vihainen, tartu puikkoihin ja neulo! Tai kun elämä heittelee ja saat pahoja uutisia, tartu puikkoihin, ja neulo, se helpottaa! Neulotaan joka tilanteessa ja käänteessä!


Kaikki ihanat neuleohjeet Ravelrystä, verkkokaupasta tai Lankajengistä kuten myös nämä ihanat Kesänuput sukat. 

Miten voi olla jo 18. päivä kesäkuuta. Musta tuntuu, että kesäkuun kulutus jää extramatalalle (ei sillä mitään väliä ole) mutta en ymmärrä, olen kyllä neulonut mutta saankohan mä valmiiksi mitään kun valmistuneita ei tule. :D Ehkä mulla on sitten vain muka(?) isompia töitä puikoilla!

Mikä muu asia on näin vahva, että auttaa paranemaan ja parantumaan ihmisiä eri sairauksista? Ja jollei nyt ihan paranemaan asti niin ainakin helpottaa oireita ja tilanteita.

Mulle ei oikeastaan tule mieleen mitään muuta kuin ehkä liikunta ja ravinto mutta tässä hain oikeastaan jotain neulomiseen rinnastettavia asioita tms.

Mutta nyt ihanaa juhannusta kaikille ja muistetaan neuloa! Sunny neulehame on vielä alennuksessa, nappaa ohje, se on mukavaa neulottavaa! 

tiistai 16. kesäkuuta 2026

Tämän kesän hitti on neulehame !

Tälle kesälle en alkanut suunnitella kesätoppeja, koska hameet ovat olleet enemmänkin mielessä. Ensimmäinen itse suunniteltu neulehame oli Rosette hame. Tykkään edelleenkin siitä todella paljon ja veikkaan suurta käyttöä sille tälle kesälle. Mutta nyt on luvassa kesän toinen neulehame ja toistaiseksi viimeinen kesäneuleohje. Nimittäin Sunny neulehame. Se on pitsineulehame, joka on vähän löysempi malli kuin mitä esimerkiksi Muru tai Rosette neulehameet ovat.


Ohje löytyy

Ravelrystä

verkkokauppa

Lankajengistä

Ohje on alennuksessa 28.6 asti. Laitoin nyt superpitkän ajan alennukseen, jotta kaikilla olisi mahdollisuus hankkia ohje. Mutta mitä nopeammin hankit ohjeen, sitä nopeammin pääset neulomaan sitä ja käyttämään sitä. Hame on suunniteltu Drops cotton merinolangalle. joka on puoliksi merinoa ja puoliksi puuvillaa. Aika kiva lanka, eikä yhtään puuvillamainen. Lanka on pehmeä. Ohjeessa on koot: XS - XXL ja hame on mallia löysähkö eli jos arvot kahden koon välillä, valitse mahdollisesti pienempi. Kuvan hame on L koossa. Katso muut kuvat yllämainittujen linkkien takaa.

Hametta voi neuloa pituuden suhteen itselle sopivaan kokoon, varaat vain 1-2 enemmän lankaa jos neulot pidemmäksi. Kuvan hame on polvet peittävä hame mutta koska jokainen on niin erikokoinen ja eripituinen niin hameen pituus kannattaa aina matchata omaan pituuteen. Katso kuvat linkkien takaa niin näet hameen päällä.

Neuloin tän hameen alle kahdessa viikossa, sillä pitsi on helppo ja koukuttava ja toki oli hyvä syy saada hame testineulontaan, jotta sen ehtii vielä julkaista tälle kesälle. :D Hameen neuloo siis hyvin nopeastikin eikä ihan yksiavioisesti tarvitse ehkä neuloa. Neuloin itse muutakin samanaikaisesti mutta suurimmaksi osaksi kyllä hametta. Tästä siis kiva juhannuskäsityö! 

Laitetaanko neulehameet jo puikoille vai keskitytkö pienempien neuletöiden neulomiseen?

PS: Muista myös Rosette neulehame

maanantai 15. kesäkuuta 2026

Uusin Kotivinkki

Mulla on sulle lehtivinkki!


Kansi on kyllä hyvin herkullinen ja oikein kesäinen! Lehdessä on muutama käsityöohje ja siellä on mun suunnitteleman pikkuhuivin ohje.


Vaikea kuvata ettei ohjetta näy ja tuo huivihan on toimituksella niin mulla ei ole ja eipä siitä tainnut tulla otettua kuvaa keskellä talvea. :D Joten näillä nyt mennään! Aina vähän jännittää myös mainostaa näitä täällä, kun entä jos siinä on virhe ja tulee hirveesti negatiivista palautetta. Otan sen riskin nyt. :D

Tuo huivi vei alle 100 g lankaa ja neulotaan ohuella langalla. Siinä on myös palmikkonauhat  ja on tuollainen kiva, pikkuhuivi. Ohje on helppo ja aloittelijaystävällinen! Raidat on kivoja mutta voihan sen neuloa myös yksivärisenä. Huomasin muuten, että lehti oli vain 2 €. Ei ole kyllä hinnalla pilattu. 

Käy nappaamassa lehti lehtipisteistä; luettavaa ja helppoa neulomista juhannukseen!